SMB Logistics, Thomas Haustein

SMB Logistics har levert logistikk-tjenester siden år 2000. Siden millenium-skiftet har SMB Logistics jobbet iherdig med å planlegge, administrere og organisere vare og informasjonsstrømmen for sine kunder.

”Det handler om å oppnå høyest mulig effektivitet gjennom god service og lave omkostninger”, sier daglig leder Thomas Haustein. SMB Logistics har utmerket seg som en profesjonell speditør og logistikkpartner for små og mellomstore bedrifter. Selskapet begynte tidlig å jobbe tett med landeveis- og sjøtransport. Senere har det kommet samarbeidsavtaler om flytransport på plass.

I SMB Logistics er det tre ansatte i tillegg til sjefen Thomas. Franziska ble ansatt og ble opplært til å gi god personlig service til våre kunder. Hun betjener i dag tjener England, Tyskland, Sveits, Holland, Belgia og Italia. En annen ansatt, Andreas, har ansvar for Polen, Baltikum, Frankrike samt oppfølging av kunder m.h.t til betaling. Mathias, sønnen til Thomas, har ansvar for Sverige, Tyrkia og innlandstranporter.

Vår fremtid er å fortsette å være en liten og fleksibel logistikkbedrift. Vi legger til rette for at våre ansatte skal ha en normal arbeidsdag innenfor normal arbeidstid og med mulighet for å ha hjemmekontor.

Det er få logistikkbedrifter som gir samme type opplevelse av utmerket personlig tilpasset servise, enn SMB Logistics. Medarbeidere jobber daglig med tilrettelegging av internasjonale transporter og bruker egenkompetanse i forskjellige språk, slik at kommunikasjon med samarbeidspartnere oppleves mer direkte.

Filosofien i SMB Logistics er å gi personlig service, og avlaste kunder for alt av ‘’hassle’’ som kan oppstå i forbindelse med et transportoppdrag, spedisjon, fortolling og utkjøring av gods. Selskapet er kjent for å gjøre trygge valg på vegne av sine kunder.

Thomas Haustein

Da uværet Knud kom til Norge, var ansatte opptatt av å fortsette å gi kunder personlig service og har informert dem om forsinkelser i leveranser underveis.

En annen ting som skiller SMB Logistics ut som en bærekraftig bedrift er at den er opptatt av utviklingen i industri og robotisering. SMB logistics ser med spenning frem til å kunne samarbeide med transportører som har investert i elektriske kjøretøy, og på den måten ta ansvar for miljøet.

Foruten normal trailertransport tilbyr SMB Logistics AS også spesialtransporter, for varer med overbredde, overhøyde og lignende.

Siden SMB Logistics løser kundens utfordringer på en personlig måte, har mange kunder valgte å være trofaste selskapet over lang tid. SMB Logistics belønner sine kunder for deres lojalitet med å gi dem en enklere hverdag.

Av konkurransemessige hensyn unngår Thomas å skryte eller eksponere sine kunder. ”Det har blitt vanlig at kunder henter inn engangs tilbud fra flere transportører og velger den billigste. Vi forstår at prisen er viktig, men på denne måten fjernes det forutsetninger for å gi god personlig service”, sier Thomas: ”Et større logistikk selskap kan ha råd til å gå i underskudd i en periode for å hente inn flere kunder. De dekker økonomisk tap ved å la andre av sine kunder å ta regningen. Vi kan og vil ikke kryss-subsidiere ved å delta i pris-uverdige anbud. Vi har et likhetsprinsipp der vi, for å i det hele tatt kunne tjene penger, holder oss til våre fortjenestemarginer. Slik viser vi respekt til våre kunder. Ingen kunde er for oss mindre viktig enn en annen!”

Det som gjør at et lite logistikkselskap klarer å ikke jobbe utover normal arbeidsdag er veldig gode rutiner. De har lagt opp rutinene selv. Fra Thomas tidligere erfaringer som ansatt i større norske transportbedrifter er det vanlig med mye overtid.

For å forebygge å jobbe utover arbeidsdag har selskapet lagt en spesiell vekt på kommunikasjon og oppfølging av kundene. Blant fant man ut at IP telefoni passer dem veldig godt. Ansatte kjenner igjen telefonnummer til sine kunder og sender samtalen til en riktig medarbeider med en gang. SMB Logistics kunder kjenner ikke til telefonkø eller ventetid.